Nyt fra Brøndby Gymnasium 8.11.2024
Vi startede vores digitale dannelsesdag, den 6.11. med et brev til fremtiden formet på skrift eller som tegning. Alle eleverne sad med brevpapir og blyant og nedfældede deres tanker om fremtiden – den nære eller mere fjerne, bekymring eller håb. Det var en rigtig fin åbner af dagens teknologiske indhold og perspektiv. Det var Nanna og Frida fra Generation Hope, der faciliterede kick off.
Jeg var i løbet af dagen rundt og lytte til de mange indslag og aktiviteter. Fascinerende var det at overvældes over de mange tilbud, der er til vores elever omkring at dygtiggøre sig i idegenerering og machinelearning. Brøndby IFs brug af data og simuleringer i talentudviklingen og træningen viste, hvor grundlæggende data er blevet for elitemiljøerne og Danske Banks implementering af gpt i organisationen understregede hvilke forventninger de store finansielle virksomheder (og sikkert også andre brancher) har til fremtidens arbejdskrafts digitale kompetencer. Det stiller krav til uddannelsesinstitutionernes evne til at kombinere grundlæggende faglighed med digitale handlemuligheder.
Om aftenen holdt vi et arrangement for første årgangs forældre, hvor vi både snakkede om gaming og koncentration. Mads optrådte på vegne af Center for Ludomani med et meget veloplagt foredrag og et meget komplekst emne. Derefter brugte vi tid på at tale om overgangen til gymnasiet med de udfordringer, det indebærer – ikke mindst ift. de digitale devices. En fin afslutning på dagens tema.
I næste uge har vi endnu en fælles dag for alle elever og lærere, nemlig Aktivitetsdagen den 14.11. Lærerne har lavet en masse boder og workshops, som eleverne skal prøve kræfter med. Rammen er en slags markedsdag på gymnasiet, hvor eleverne afprøver de forskellige udbud, lærerne har forberedt.
Selvom vi i denne uge har haft Intro 2 og Klassens dag for den nye årgang med en masse fælles aktiviteter, kan mere uformelle aktiviteter med hinanden på tværs af årgangene være et ønske.
På baggrund af nogle samtaler med førsteårgangsforældre og i lyset af et semester med få fællessociale aktiviteter har jeg overvejet at invitere alle interesserede elever til brainstorm på, hvordan vi kan få gang i hyggelige aktiviteter udenfor skoletiden, som eleverne (måske) savner og gerne vil bakke op om og arrangere. Gymnasiets sociale liv er ligesom sat på stand by og det er der elever, som gerne vil ændre på. De skal naturligvis høres. Både elevråd og festudvalg (bredt defineret) er selvskrevet til at løfte denne opgave, og da den nye førsteårgang endnu ikke er fuldt integreret i de to organer kunne et sådan idémøde desuden danne grundlag for rekruttering til elevråd og festudvalg.
En nærliggende tanke kunne være at placere et idéarrangement for eleverne i forlængelse af aktivitetsdagen – med pizza bagefter :-)
En af onsdagens foredragsholdere, Søren Hebsgaard (videnskabsjournalist og teknologiforsker) har netop sendt en masse materiale fra sin seance med første årgang. Det drejer sig om en række afstemninger eleverne deltog i vedr. digital distraktion i hverdagen. Søren har sendt eksempler på arbejdsspørgsmål, vi kan arbejde videre med i klasserne. Stor tak til Søren og en glimrende måde at bearbejde dagens indtryk på.
Rigtig god weekend til jer alle.
Pia Sadolin, rektor.