Seksual undervisning på BG

I vejledningen til de tværgående kompetencer fremgår det, at seksualundervisningen skal udgøre et sammenhængende forløb, som fremgår af elevernes studieplan.

På Brøndby Gymnasium har vi efter samråd med Elevrådet valgt en model, hvor seksualundervisningen henvender sig til eleverne på 1. årgang omkring emner, som vi på forhånd sammen med to sexologer har defineret indholdet og rækkefølgen af.

Det har været vigtigt for eleverne at den indledende seksualundervisning dels foregik i klasserne (på grundforløbsholdene) dels blev varetaget af eksterne undervisere.

Undervisningen er tilrettelagt omkring 2 hovedtemaer i efteråret:

  • Sundhed, grænser og trivsel
  • Den gode krop

Undervisningen foregår i den enkelte klasse.

Undervisningsformen veksler mellem oplæg, videoer, cases, gruppediskussioner og plenumopsamling.

Der evalueres efter hvert forløb.

Ultimo januar præsenteres årgangen for et dilemmaspil i regi af Levende Menneskerettigheder. Dilemmaspillet vil omhandle et tema, formet som en retssag, med relevans for seksualundervisningen. F.eks. Samtykke-problematikken og voldtægt.

I løbet af foråret:

Temaaktivitet for alle årgange om gymnasiets antimobbepolitik, herunder forebyggelse af krænkelsessituationer.

Seksualundervisningen på de øvrige årgange foregår i enkeltfaglig regi ift. fagenes læreplaner, fordelt på klasser og hold.

PS/september 2024